Huizenprijzen stijgen nog harder dan verwacht

Geplaatst op: 14-04-2018, 11:37:48

De spanning op de huizenmarkt neemt toe, blijkt uit de Woningmarktmonitor van ABN Amro. Niet alleen stijgen de huizenprijzen in 2018 nog harder dan gedacht, maar het aantal woningen dat te koop staat, daalt ook gestaag. Hierdoor worden woningen volgens het Economisch Bureau van ABN AMRO uiteindelijk gemiddeld 8% duurder.

In januari voorspelden ze nog een prijsstijging van 6%. Belangrijke reden voor de bijstelling is de sterkte stijging van de verkoopprijzen in januari en februari van dit jaar. In februari ging het zelfs om 9,5%. Inmiddels is het prijspeil van woningen nog maar net onder het niveau van vóór de crisis in 2008.

Nederland behoort tot de landen waar de huizenprijzen het sterkste stijgen. Alleen in Australië, Canada, Zweden en Ierland was in het derde kwartaal van 2017 sprake van een grotere toename. In ons land stijgen momenteel ook de prijzen van duurdere huizen flink.

Dat komt door de groep doorstromers. Voor hen is een potentiële restschuld geen belemmering meer om te verhuizen, omdat ze hun huidige woning tegen een aantrekkelijke prijs kunnen verkopen. Bovendien heeft een groot aantal doorstromers overwaarde en die nemen ze mee naar een volgende, duurdere woning.

Vraag/aanbod

Er staan steeds minder woningen te koop. Bij het huidige krappe woningaanbod, komen transacties steeds moeizamer tot stand. Dit is nu al terug te zien in het aantal huizen dat wordt verkocht. Voor het eerst sinds jaren is dat aantal in januari en februari van dit jaar gedaald.

Hoewel het Economisch Bureau uitgaat van een verdere toename van de huizenprijzen, verwachten de economen wel dat de stijging iets afvlakt naar 5% in 2019. Dit komt doordat het aantal te koop staande woningen sterk afneemt.

Ze verwachten geleidelijk aan een stijging van de hypotheekrente, maar voorlopig blijft deze nog wel even laag. Dit zorgt ervoor dat een woning kopen aantrekkelijk blijft.

Nieuwbouw

Terwijl de verkopen van bestaande woningen onder druk staan, blijven de verkopen van nieuwbouwwoningen toenemen. In de twaalf maanden tot en met januari zijn er volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) 36.000 woningen verkocht, 10% meer dan in dezelfde maand een jaar geleden.

Ondanks de stijging is het aantal verkopen nog altijd niet terug op het niveau van voor de crisis van jaarlijks 40.000 nieuwbouwwoningen. Dat ligt niet zozeer aan de vraag, want die is er zeker wel. De nieuwbouwwoningen die op de markt komen, worden vlot verkocht. Het probleem is eerder een gebrek aan aanbod, net als bij bestaande woningen, schrijft ABN Amro.

Hypotheken

De ontwikkelingen op de woningmarkt is terug te zien bij hypotheken. In januari en februari daalde het aantal hypotheekaanvragen, maar de gemiddelde hypotheeksom nam toe. Het aantal starters dat een hypotheek afsloot is gedaald naar 23% van het totale aantal hypotheken. Begin 2014 was dat nog 40%.

Hun aandeel is grotendeels verschoven naar doorstromers, die inmiddels goed zijn voor 56% van de productie, zo’n 11% meer dan in 2014. Verder is het aandeel van oversluiters gestegen van 15% naar 21%. De lage rente maakt een hypotheek oversluiten aantrekkelijk.

Hypotheekverstrekkers beginnen ook wat meer oog te krijgen voor duurzaamheid. Zij willen hun klanten informatie verschaffen over de mogelijkheden van verduurzaming en de voordelen daarvan. Zo zijn weinig kopers zich ervan bewust dat zij tot 6% meer kunnen lenen onder NHG als zij energiebesparende maatregelen treffen.

Bron: nieuwsbrief op www.iexgeld.nl van 14 april 2018